Харківська Гончарівка потопає в розквітлих бузках. На тлі темної цегли тутешніх стін і дерев’яних флігелів пастельні кольори й напівтони суцвіть здаються особливо дзвінкими. До машини з гуманітаркою виходять старші жінки — у домашніх капцях, у махрових халатах, прикриваючи хустками бігуді. Розбирають пакети з продуктами, діляться новинами. Поки мої завершують майже біблійний чин наділення люду хлібом щоденним, я ходжу від одного куща бузку до іншого в пошуку щасливих п’ятипелюсткових квіток. Обережно куйовджу пружні китиці. Щасливі бузкові квітки — мій ритуал із дитинства, і цього травня їх вродило особливо рясно. У мене ціла жменя п’ятипелюсткових цвяшків, я стою трохи осторонь від жіночого гурту й повільно дзьобаю їх по одному: як відомо, для здійснення бажання щасливу квітку бузку неодмінно треба з’їсти. Бажань раптом виявляється дещо більше, ніж одне, велике й спільне бажання весни 2022 року, а квітки гіркі, тож я кривлюся. Одна з жінок дивиться на мене й усміхається, кутаючись у леопардовий халат.
— Хочете чаю? — питає раптом.
Я відмовляюся, але вона по-родинному іронічно махає на мене рукою — і таки виносить із дому розпечену емальовану кружку з чорним солодким чаєм. Я ковтаю його обережно, присівши на дерев’яних сходах будинку, запиваючи свій бузок, свої бажання, свою гіркоту, причиною якої — не тільки квіти, і вбираю шкірою нашорошену тишу старого кварталу. Люблю Гончарівку. Я могла б тут жити. Цей простір скроєний наче під мене. Я хочу запам’ятати цей домашній, ніжний сюжет на противагу жахіттям, які щодня транслюють із Харкова. Вилущую його, як світле горіхове ядерце із жорсткої шкаралупи. Вдалині чути виходи нашої ППО, з дахів, лопочучи крильми, зриваються голуби, жінки потроху розходяться по домівках, я повертаю хазяйці емальовану кружку з мальованими ромашками й волошками. Час по машинах.
***
У мене контузія на праве вухо: у березні снаряд розірвався з правого боку від нашої волонтерської автівки. Тому правим вухом я тепер слухаю космічні шуми, шелесткий радіоефір власної крові, але переважно — лагідний голос моря, як у мушлі. Тому прошу модераторів літературних подій сідати ліворуч від мене, а тих, хто хоче тихо і швидко сказати мені щось важливе — заходити з лівого боку. На цьому місці ми з українцями зазвичай сміємося, перелічуємо здобуті за пів року повномасштабної війни стрьомні досвіди й жартуємо свої чорні навісні жарти. Іноземці, натомість, помітно напружуються і смутяться. І мені стає їх жаль, їх і їхнього іграшкового світу. Все, що не є українським досвідом, нині бліде й непереконливе. Тобі співчувають, за тебе бояться, тобою захоплюються вже лише тому, що ти повертаєшся — так, саме туди, у війну, під російські ракети, у родовище геноциду, поближче до фронту, — а ти просто сидиш і світишся тихо і м’яко, ніби лампа в бібліотеці. Від того, що завтра вранці в Україну. Так, у велику війну. Додому. Західні друзі переймаються, але не можуть повноцінно емпатувати — без нашого досвіду, без багатоголосого зв’язку із землею.
Емпатія робить важчим тривожний рюкзак. У телефоні я маю безліч фото ран українських міст, часом ще геть гарячих. Це мій архів для майбутнього трибуналу, для довгої війни ідентичностей, для того, щоб не вщухала лють. Картки пам’яті розпухають і змінюють одна одну. Але іноземцям після фото задимлених руїн, розстріляних кварталів і пошматованих тіл я все одно шукаю показати щось інше. Пройняту сяйвом розквітлу черешеньку на вулиці Бородянки. Спокійні водяні плеса під Харковом, у яких відбиваються хмари. Порослий травою одеський пляж: ніхто не виходить на берег через міни, тож тут панують крикливі мартини. Пса, який спить, обійнявши брудну м’яку іграшку на місці кривавого ракетного удару по Вінниці. Цей простір скроєно під мене, я живу в ньому — у кожному з поранених міст. І відчуваю величезну ніжність, підсвічену страшними ранами. Це як із близьким двохсотим, якого довго везуть додому, а ти, доки не здійснено останнього прощання, подумки розмовляєш із ним живим.
***