Композитори формації Nova Opera Роман Григорів та Ілля Разумейко працюють над створенням археологічної опери «Чорнобильдорф» (Chornobyldorf).
Про це Укрінформу повідомила піар-менеджер нового проєкту Лідія Карпенко.
«Вони надихнулися історіями Цвентендорфської (розташованої неподалік Відня) та Чорнобильської атомних станцій. У своїй опері автори хочуть розповісти про ситуацію, коли нащадки людства, що пережили серію техногенних, епідемічних та кліматичних катастроф, будують постапокаліптичне поселення на руїнах атомної станції», — сказала вона.
За словами композитора Григоріва, створення опери базуватиметься на методі багаторівневої культурологічної та медіаархеології, експедиційній роботі та резидентальних репетиціях. Над оперою працюватиме велика команда: учасники формації Nova Opera, артисти та художники з України й Австрії.
Історія роботи над оперою почалася із експедиції до Цвентендорфа-на-Дунаї — містечка, що розташоване за 50 км на захід від Відня. Там у 1978 році була побудована потужна атомна станція, але через масові протести екологів та національний референдум так і не запустилася, перетворившись на величезне «інвестиційне склепіння» та технологічний музей 70-х років. А за вісім років, у 1986-му, в українському Поліссі вибухнула ЧАЕС. Атомна катастрофа розділила світ та історію людства на «до» та «після» Чорнобиля.
Обидві атомні станції — Цвентендорфська та Чорнобильська — перетворилися із активних техногенних об’єктів на антиутопічні археологічні монументи, бетонні символи атомної історії, що відображають цілі епохи: демократію в Австрії / Центральній Європі та радянський тоталітаризм в Україні / СРСР.
Читайте також: Нацопера запускає онлайн-проєкт на підтримку Італії
«В рамках проєкту відбуватимуться експедиції у Цвентендорф та Зону відчуження. Ми плануємо проводити також лекції, дискусії з митцями, екологами, науковцями. Весь наратив довкола теми опери та й інформація про творення проєкту буде оприлюднюватись на сторінці Chornobyldorf у Facebook. Ми її відкрили 26 квітня о 01:23:45 – час вибуху на ЧАЕС. Для нас це символічно», — сказала Карпенко.
В археологічній опері автори змоделюють, як антифутуристичне суспільство далекого майбутнього намагається відтворити загублений високотехнологічний світ за допомогою археологічних перформансів-ритуалів, інструкції до яких вони знаходять у «Чорнобильдорфському кодексі» — химерному трактаті атомної доби.
«Людина постапокаліпсису слідуватиме за записами знайденого кодексу. Намагатиметься реконструювати фрагменти колись видатної музики, філософії, перетворюючи формули радіоактивного розпаду на мікротональні гармонії, старовинні народні інструменти — у сонорні генератори та лабораторні прилади, змішуючи фрагменти християнських мес із пантеїстичними обрядами та поліфонічними народними піснями. При цьому універсальні знаки та символи, вчергове інтерпретовані неправильно, поступово розчиняться у білому шумі природи», — розповів композитор Разумейко.
Прем’єра опери відбудеться в найближчий театральний сезон у Мистецькому арсеналі. «Це вже другий проєкт, який ми робимо у партнерстві з Мистецьким арсеналом. У листопаді 2018 року тут ми вперше показали зачин опери-антиутопії GAZ. Тепер у цих стінах створимо справжню творчу лабораторію та й, зрештою, тут і плануємо показати «Чорнобильдорф», — повідомив Григорів.
Проєкт «Чорнобильдорф, археологічна опера» підтримує Європейський Союз за програмою «Дім Європи».