БУДЕМ ЖИТИ!..

Через світову пандемію коронавірусу «Літературна Україна» вимушена тимчасово припинити свій вихід. Хочемо запевнити, що припинення виходу є не примхою, а тимчасовим вимушеним кроком, пов’язаним із непереборними обставинами глобальної пандемії та кризи, яку вона породила.

Від виходу друкованих версій уже відмовилася низка провідних українських видань, зокрема газета «День». Такий стан речей, на жаль, є драматичною загальносвітовою практикою. У Сполучених Штатах Америки (які, нагадаємо, є наймогутнішою економікою світу) припинився друк цілої низки часописів, зокрема, навіть такого надпопулярного гіганта з величезним фінансовим фондом, як Playboy.

Як ми вже неодноразово писали, коштів від передплати редакції «ЛУ» вистачає максимум на 2– 3 місяці. Важким фінансовим потрясінням для нас стало закриття всіх мереж розповсюдження періодики (зокрема «Союздруку» і мережі «Буква»), через які ми реалізували частину нашого накладу. Найсумнішим є те, що у цей критичний момент НСПУ не може надати нам кризову фінансову допомогу (див. виступ Голови НСПУ М. Сидоржевського на с. 2–3). До того ж у зв’язку з хаосом і постійними пертурбаціями в Мінкульті, газета ось уже кілька місяців не отримує навіть ті крихти, що ми зазвичай одержувала від держави (8 тис. гривень щомісяця, яких вистачало на друк одного накладу газети).

Для справедливості слід сказати, що ми не єдина фундація повністю позбавлена держфінансування. Жодної копійки з бюджету не отримало багато творчих спілок і навіть такий гігант, як Національний центр Олександра Довженка. Однак найдошкульнішим є той факт, що через пандемію всі наші ділові перемовини, що довгий час велися з меценатськими фундаціями, політичними партіями, великим і середнім бізнесом й окремими нардепами, тимчасово перейшли в заморожену фазу.

Усі перелічені факти змушують нас тимчасово припинити випуск друкованої версії «Літературної України». Утім, навіть на карантині редакція залишиться разом зі своїм читачем! Як ви вже знаєте, нещодавно ми запустили новий сайт нашого видання. Відтепер онлайнверсію нашого часопису можна знайти за адресою litukraina.com.ua. Найближчим часом на сайті з’явиться величезна кількість нових матеріалів. І всі вони будуть викладені у безкоштовний публічний доступ! Для читачів це унікальний шанс ознайомитись із величезним архівом «ЛУ», для авторів — знайти аудиторію, чисельністю у десятки тисяч читачів. Відвідуйте наш сайт і долучайтеся до нашої спільноти у Фейсбуку!

…Світова пандемія призвела до нової соціальної реальності. Для редакції «ЛУ» — це абсолютно унікальний досвід кризового адміністрування, а для усіх нас — нагода продемонструвати солідарність і відповідальність.

Пам’ятайте: прості речі рятують життя!

Дотримуйтесь соціального дистанціювання.

Мінімізуйте контакти з іншими людьми.

Ретельно мийте руки й дотримуйтесь стандартів гігієни та дезінфекції, рекомендованих ВООЗ та Міністерством охорони здоров’я.

Тримайте контакт із вашим сімейним лікарем.

Читайте хороші книжки та зберігайте спокій!

Ми віримо, що поміркованість і мудрість на — ших громадян і політика соціального дистанціювання невдовзі дасть результат, і в найближчі місяці ми зможемо повернутися до вас у друкованій версії.

З повагою Літукраїнці

Сергій Томіленко: «Консультуємось з видавцями та редакторами і напрацьовуємо пакет пропозицій до влади по підтримці медіа бізнесу»

Коронавірус вже вдарив по всім сферах та галузях України, і медіабізнес – не виняток. Тернопільський прес-клуб попросив прокоментувати ситуацію голову Національної спілки журналістів України Сергія Томіленка.

Сергій Томіленко
Сергій Томіленко

Ми зараз досліджуємо ситуацію і справді констатуємо хвилю великої тривоги, аж до шоку, яку відчувають українські редактори як локального, так і регіонального та національного рівня. Не йдеться, звичайно, про початок банкрутства чи масового закриття редакцій і проектів, але вже фіксуються певні дії, коли частина редакцій згортають або мінімізують свою діяльність, зокрема, газети переходять в онлайн і призупиняють вихід друкованих версій. За даними Укрпошти, яка адмініструє більшість поштової доставки по Україні, в перші тижні карантину попередили про призупинення і перенесення виходу на пізніше редакції, сукупний тираж яких складає 10 відсотків від усієї кількості передплачених газет. А так як карантин продовжено, то можна очікувати, що продовжить призупиняти виконання своїх зобов’язань перед читачами ще більше редакцій.

Є кілька факторів, які найбільшою мірою впливатимуть на майбутнє українських медіа. Перший – це те, що через карантин і поширення епідемії частина редакцій не зможуть забезпечити своє функціонування, не захочуть наражати на небезпеку персонал, і тому змушені будуть згортати медійну діяльність. Друге – це повний обвал рекламного ринку і надходжень від реклами. Одне з традиційних джерел надходжень для реформованих редакцій – приватні оголошення різного змісту – на сьогодні майже припинилося.

Глобально НСЖУ зараз проводить консультації з видавцями газет, як локальних так і регіональних, для пошуку виходів із ситуації. Бо в національного медіабізнесу проблеми дещо іншого порядку, у більшості національних проектів, як правило, є власники, які їх підтримують і дотують. За результатами консультацій формуємо пакет пропозицій до уряду і парламенту, спрямованих на підтримку українського медіабізнесу, не менш важливо підтримати і стабільне отримання українцями достовірної інформації про те, що відбувається в країні.

Активно вивчаємо зараз міжнародний досвід, обговорюємо ситуацію з колегами з інших країн в рамках Європейської федерації журналістів. Однак ці події є несподіваним шоком для всіх, для всієї Європи. Буквально днями брав участь у відео-конференції виконкому Європейської федерації журналістів до якого я входжу, і всі були дуже стривожені інформацією про умови роботи журналістів і масове закриття засобів масової інформації в Італії.

Так наша колега з Мілана Анна Де Фрео, яка працює в щоденній економічній газеті і входить до керівництва однієї із журналістських спілок Італії, розповіла, зокрема, що в медіа галузі там зараз відбуваються масові звільнення журналістів, руйнується ринок засобів масової інформації індустрії спорту та моди. Хоча щоденні суспільно-політичні медіа поки що навпаки мають тенденцію до зростання, бо у людей під час епідемії і паніки є потреба регулярно отримувати достовірну й оперативну інформацію. Хоча рекламний ринок італійських ЗМІ в час епідемії також руйнується, бо тамтешньому бізнесу не до реклами, тож частина італійських редакцій також з останніх сил видають свої газети. І там теж вже почали або відправляти людей у відпустки, або скорочувати штати, з’являються і повідомлення про повне банкрутство видань.

В Іспанії, Бельгії та інших країнах зараз дуже великі сподівання на підтримку урядів. Колега з Іспанії, приміром, говорила, що там вже прийнято рішення про виплату до 70 відсотків заробітної плати штатним працівникам ЗМІ, є і пакет економічного стимулювання. Але очевидно, що в Україні, яка є однією з найбідніших країн Європи, дуже складно прогнозувати, що влада матиме ресурси і якесь системне бачення підтримки медіабізнесу для подібних дій. Ми добре пам’ятаємо, як довго раніше дебатувалося питання фінансової підтримки реформованих редакцій в сумі спочатку 50, потім 100 тисяч гривень, але вони так нічого і не отримали, бо не було політичної волі попереднього уряду. Зараз же ми бачимо, що багато молодих політиків, депутатів і посадовців взагалі не розуміють ролі друкованих ЗМІ – вони «діджіталізатори», і вважають світ цифровим, бо цифровим є те інформаційне меню, яке вони споживають. Однак при тому, що з року в рік справді відбувається зменшення тиражів друкованих ЗМІ, треба зважати і на сукупні мільйонні показники передплачених видань. На регіональному рівні охоплення аудиторії друкованим словом залишається дуже великим, і, приміром, на селі люди традиційно звикли до споживання інформації з місцевих локальних газет. Тим паче, що в сільській місцевості наразі ще є проблема покриття і мобільним, і звичайним інтернетом, як і проблеми з доступом до українських телеканалів. Тож те саме міністерство інформаційної політики повинно було ще до епідемії коронавірусу задавати відповідний тон системного бачення, що особливістю і цінністю України є якраз отака різноманітна палітра медіа. Натомість ми бачили драконівські ініціативи пана міністра Бородянського, який лякав всіх законом про дезінформацію та кримінальною відповідальністю журналістів замість того, щоб об’єднувати їх і думати, як зробити українські ЗМІ економічно сильнішими. Профільний комітет Ради також першочергово підтримав закон про медіа, спрямований не на сприяння локальним газетам чи будь-якому медіабізнесу, а на посилення можливостей держави і чиновників регулювати (контролювати) медіапростір та засоби масової інформації.

Попри все, аналізуючи інформацію, яку отримуємо під час консультацій з редакторами, НСЖУ напрацьовує пакет пропозицій по підтримці медіа бізнесу і, зокрема, локальних друкованих ЗМІ, відтак лобіюватимемо їх перед урядом і парламентом. Наразі ми вже передали владі, наприклад, пропозицію щодо держзамовлення на розміщення в пресі роз’яснювальних матеріалів по боротьбі з пандемією, це міг би бути один з варіантів підтримки медіабізнесу. Тобто держава може розміщувати у виданнях, які поширюються за передплатою, сторінки своєї офіційної інформації з прив’язкою оплати до передплатного тиражу, який фіксує Укрпошта. Таким чином можна здійснювати контроль тиражу і забезпечувати доступ до важливої інформації літнього населення, яке складає переважну більшість передплатників газет.

Через «коронакризу» в Австралії майже 60 газет перестануть виходити друком

Найбільша австралійська медіа-група News Corp оголосила, що припинить друкувати близько 60 регіональних газет через спад рекламних надходжень, пов’язаний із пандемією Covid-19. Про це, з посиланням на AFP, повідомляє Укрінформ.

«Це рішення далося нам важко. Криза, спричинена коронавірусом, створила небачений економічний тиск, і ми робимо все можливе, щоб зберегти якомога більше робочих місць», — заявив виконавчий голова News Corp Australіa Майкл Міллер.

Як зазначається, низка газет у штатах Новий Південний Уельс, Вікторія, Квінсленд та Південна Австралія припинять виходити у друкованому вигляді та повністю перейдуть в інтернет.

Лист президенту Трампу: «Допоможіть підтримати місцеві новини»

Президент та генеральний директор Новинного Медіа Альянсу Девід Чаверн та генеральний директор асоціації «Газети Америки» Дін Райдинг, які представляють тисячі видавців у США, надіслали листа президенту США Дональду Трампу, лідеру більшості у сенаті Мітчу МакКоннелу та спікеру Палати представників США Ненсі Пелосі, окреслюючи боротьбу місцевих видавців з масштабною кризою внаслідок епідемії COVID-19. Зокрема, значне скорочення рекламних бюджетів завдає болючого удару по галузі, яка і так переживала важкі часи. Відповідна заява та лист розміщені на сайті «News Media Alliance» у понеділок, 30 березня.

Хоча багато видавців спостерігають збільшення інтернет-трафіку та цифрових підписок, додатковий онлайн-дохід не покриває різкі втрати доходів від реклами. «News Media Alliance» регулярно зазначає, що онлайн-середовище, як правило, не може в повному обсязі забезпечити створення та розповсюдження насправді якісної журналістики. Хоча це погано за будь-яких обставин, але в сучасних умовах це може виявитися фатальним – як для видавців, так і для суспільства.

попередня статтяОголошено ім´я лауреатки премії Астрід Ліндґрен
наступна статтяМихайло Сіренко. Щирість