Наталя Забіла – одна з найвідоміших українських дитячих письменниць XX століття

39

Наталя Забіла – одна з найвідоміших українських дитячих письменниць XX століття. Це і велика перевага, і суттєве обмеження: за ярликом «авторка для дітей» насправді ховається напрочуд талановита драматургиня, прозаїкиня, лірична поетеса.

Вона походила з українського шляхетського роду Забіл, освіченої родини, в якій захоплювалися малярством та поезією. Закінчивши гімназію, Наталя вчителювала у селі Старий Люботин під Харковом. Втім, там Забілі явно було тісно, тож невдовзі дівчина відправилася у Харків вчитися в Інституті народної освіти. Ще студенткою почала писати. Наприкінці 1920-х зосередилася на текстах для дітей, причому працювала у розмаїтих жанрах: видавала і віршовані оповідання, і прозові збірки, і навіть «Читанки» для другого та третього класів. Була новаторкою в драматургії, зокрема, написала драматичну поему «Троянові діти» про заснування Києва. Переповіла поему «Слово о полку Ігоревім».

Та найцікавіше те, що Забіла лишалася спостережливою літературознавицею, сильною авторкою любовної лірики, «свободолюбною» жінкою, в якої, як пише Юрій Смолич, коханців було без ліку: «Вона сприймала кохання тільки як кохання, і ніколи не будувала з кохання ніяких мук і гризот». Наталя носила сміливу зачіску, сміялася голосно, чоловіків не ідеалізувала, в офіційних шлюбах щаслива не була, а неофіційні стосунки швидко завершувала. Від останніх народжувалися діти, однак не всім судилося дожити до повноліття. Вірш «Дитина вмерла» – один із найсмутніших, найболючіших текстів у доробку Забіли.

На побачення її запрошував навіть Володимир Сосюра – головний лірик у «Слові». В автобіографічній «Третій роті» ніжний зніяковілий поет згадує «тонкі крилаті брови й довгі вії, за якими сіяли карі сонця її чудесних, глибоких, як щастя, очей». Володимир писав їй записки із проханням прийти вночі на цвинтар поруч Артемівки. Вона чомусь так і не прийшла, натомість відправивши туди свого першого чоловіка Саву Божка, «циніка і донжуана». Втім, той теж не прийшов, злякавшись, що в Сосюри із собою може бути зброя.

Сивою бабусею всіх малюків Забілу зробила радянська пропаганда. Насправді ж Наталя була фатальною жінкою, пристрасною натурою, «графською донькою», як її називав Божко. Вона переросла всіх своїх чоловіків, всі ярлики, наліплені на неї владою, всі критичні рецензії із закидами у надмірній увазі до тілесності чи буржуазності. Врешті-решт увійшла в історію літератури та лишилася в каноні. Непорушна, сильна, «струнка, вигиниста пантера».

pravda.com.ua

попередня статтяЕнн Епплбом увійшла до довгого списку «Жіночої літературної премії за нонфікшн»
наступна статтяНаціональна спілка письменників України та Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського запрошують на великий благодійний концерт