Українська ідентичність та шрифт — актуальна тема! Хочу показати деякі моменти з мого виступу на міжнародній конференції GRANSHAN «Signs of the times», 20-21 May 2022, Munich.
Для кожного народу важливим є вербальна форма комунікації, а саме його мова та писемність. Не є виключенням й Україна. Українські графіки та дизайнери в різні часи шукали форми та стилі літер, виходячи з традицій рукописних та друкованих першоджерел, а також дотримуючись вимог і тенденцій сучасності.
Наразі ніхто не зможе сказати, якою була б кирилиця, якби не силове втручання реформи Петра І. Ці дії, на жаль, зупинили історичний розвиток та м’яке формування кирилиці.
Український алфавіт в тому вигляді, яким він є наразі, насправді не є аутентичною кирилицею, адже, окрім кількох літер, усі інші букви являються точною копією сучасного російського алфавіту – так званої «гражданки».
Останніми роками в Україні спостерігається тенденція з повернення історичних форм деяких графем або розробки зовсім нових форм, які придають українському алфавіту певну самоідентифікацію. Зміни графіки літер українського алфавіту відбувається знизу, завдяки роботам шрифтових дизайнерів України, адже вони створюють шрифти з «українським характером». Так вони прагнуть вивести українське шрифтарство на новий, сучасний рівень, та в той же час зберегти наш культурний спадок.
Зміною культурного коду опікується відомий каліграф Василь Чебаник, який розробив декоративний шрифт «Рутєнія» та запропонував зміни до графем букв українського алфавіту.
Літери, що найчастіше трансформуються в роботах дизайнерів: к, ж, з, у, л, щ, д, н, ц.
Форми українських знаків дуже активно використовуються в акциденції. Проте стосовно текстового шрифту – тут зміни мають бути більш повільними та виваженими. Якщо швидко переінакшувати багато літер або чітко наслідувати історичні форми, які лише починали розвиватися свого часу, то може виникнути небезпека втягнутися в архаїку, що потягне за собою певні проблеми та питання – траєкторії написання деяких рядкових знаків, проблеми при друці тощо. Важливим є й питання технічного характеру — впровадження українських знаків у шрифтову систему Unicode.
Також до пошуків української ідентичності приєднується молодь – студенти творчих вузів, приватних курсів тощо. Майданчиком для експериментів серед молоді виступають творчі конкурси та виставки міжнародного рівня. Взагалі міжнародні конкурси шрифтового дизайну стають певним маркером стану ринку професії, тому поява конкурсів для молоді є подією як для закладів вищої освіти, так і для професіоналів шрифтової справи.