Цього року головне дитяче видавництво «Ранок» святкує майже три десятиліття від початку роботи на українському книжковому ринку. Незадовго до Міжнародного дня захисту дітей, 28 травня, видавництву виповнюється 28 років.
Історія «Ранку» розпочалася у 1997 році в Харкові, в офісі площею 18 квадратних метрів. Там маленька команда з трьох людей почала створювати свої перші книжки. Сьогодні ж це — одне з найбільших видавництв країни, на рахунку якого співпраця з провідними міжнародними кіностудіями, запуск інноваційних освітніх платформ, упровадження сучасних технологій та чимало престижних нагород в Україні та за її межами.
Як видавництву вдалося стати трендсеттером книжкової галузі та як інновації стали його повсякденною практикою — читайте у нашому матеріалі.
Усе починається з «Ранку»
З таким слоганом цього року компанія зустрічає своє 28-річчя. Сьогодні її справедливо називають головним дитячим видавництвом країни, яке щороку видає понад 4 млн книжок. Однак історія «Ранку» розпочалася аж ніяк не з великих тиражів чи миттєвих бестселерів.
Вона розпочалася з маленького офісу в Харкові площею всього 18 квадратних метрів. Там у 1997 році команда з трьох людей — директора, редакторки та верстальника — почала видавати перші книжки нового українського видавництва.
«Це було майже шалене рішення. Я боявся, що в нас нічого не вийде, що втілити цю ідею в життя неможливо. Уже пізніше, після багатьох років у видавничому бізнесі, я зрозумів, що насправді неможливо не існує», — розповідає засновник та очільник «Ранку» Віктор Круглов.

Уперше видавець переконався в цьому майже 30 років тому. Тоді він, фізик за освітою, відмовився він науки та вирішив, що хоче створювати книжки й підручники для дітей, яких досі не було на книжковому ринку.
Першим таким виданням «Ранку» став посібник English Topics — збірник тем для самостійного вивчення англійської. Ідея була простою: допомогти учням краще опановувати іноземну мову не через правила, а реальні життєві ситуації. Наступним команда видала новий посібник для вивчення англійської через пісні. До цієї книжки навіть додавали касету із записаними на ній світовими хітами.
«Кажуть, якщо ти хочеш щось для когось зробити, то спершу подумай, чи потрібно це тобі. За таким принципом наше видавництво вже багато років створює свої книжки. Наприклад, перші посібники з англійської з’явилися через мій особистий досвід. У школі я погано знав англійську, тоді викладали її нецікаво. Тому коли з’явився “Ранок”, одразу захотів видати книги, з якими школярам було б легше вчити цю мову», — каже видавець.
З того часу кожна наступна книжка видавництва з’являлася невипадково: вона виходила відповідно до запитів і потреб українських читачів
А ось назва «Ранок» виникла несподівано. Перед відкриттям нового видавництва у команди було два варіанти неймінгу, пригадує Віктор Круглов. Обрати майбутню назву просили друзів і знайомих через голосування. «Ранок» переміг із перевагою в один голос.
Тоді ця назва здавалася для команди звичайною. Але сьогодні за нею ховається багато сенсу та довга історія тривалістю 28 років.

Трендсеттери книжкового ринку
Утім, навіть через стільки років видавництво «Ранок» залишається одним з основних трендсеттерів книжкового ринку України. Віктор Круглов каже, що слідкувати за трендами та встановлювати свої важливо для будь-якого креативного бізнесу. «Головне — не боятися експериментувати», — додає він.
Власне експериментів та майже революційних рішень за всі 28 років у видавництва було багато. Одним із найперших таких кроків очільник «Ранку» називає співпрацю із супермаркетами. На початку 2000-х років кількість книгарень в Україні різко скорочувалася, а в тих, що залишалися, переважала література з Росії. Українські видавці мали буквально боротися за місце на полиці в книжковому або ж шукати інші канали для просування своєї продукції. Видавництво «Ранок» побачило таку можливість у мережах супермаркетів.
«Ми першими почали продавати свої книжки у великих супер- та гіпермаркетах. У той час це було щось незвичне: поставити книжковий стелаж поруч із продуктами харчування. Сьогодні побачити книжки в супермаркетах, на заправках чи в інших місцях вже видається нормою», — ділиться Віктор Круглов.
Іншим новаторським рішенням стала стала модернізація Зміївської паперової фабрики. До цього видавництво підштовхнула криза паперу, що багато років існувала на українську ринку. Відтак команда «Ранку» почала шукати альтернативи.
Уже 2009 року видавництво впровадило технологію виготовлення паперу з вторинної сировини — пакувань Tetra Paсk з-під соків, молочної чи іншої продукції. Завдяки цій технології вдавалося створити значно дешевший та екологічніший папір, аніж той, що імпортувався з-за кордону. Сьогодні на такому екопапері «Ранок» друкує вже понад 50% своїх книжок.
Видавництво також стало першим на українському ринку, хто почав активно співпрацювати з найбільшими світовими кіностудіями — Walt Disney, Pixar Animations та іншими.
Ще одна першість пов’язана зі штучним інтелектом. У 2023 році «Ранок» видав першу в Україні дитячу книжку, що повністю створена за допомогою нейромережі, — «Хочу на Марс». Завдяки цій книжці видавництво «Ранок» навіть потрапило до Книги рекордів України.
«Наша команда хотіла оцінити можливості штучного інтелекту та на власному досвіді переконатися, чи може він бути частиною виробничих процесів у видавництві. Це був цікавий досвід. Але він показав, що ШІ не може замінити людину, коли йдеться про творчу роботу. Тому подібні проєкти більше не проводимо», — розповідає видавець.
Проте нейромережа все ж таки стала корисною в налаштуванні внутрішніх процесів. Нещодавно команда видавництва розробила власну CRM-систему зі штучним інтелектом для підтримки клієнтів.
«Думаю, що головна причиною, чому “Ранок” сьогодні став таким, яким є, — наша відкритість до нових ідей. Ми не боїмося робити помилок, а вчимося на них. Ми не боїмося змінюватися, а створюємо нові тренди. У цьому весь секрет успіху», — каже Віктор Круглов.
Змінюючи українську освіту
Змінити команді видавництва вдалося й українську освіту. Нині «Ранок» залишається одним із найбільших освітніх видавництв на українському ринку. За 28 років діяльності на його рахунку десятки інноваційних рішень, що вплинули на підхід до навчання.
І не тільки. Однією з найважливіших подій для видавництва Віктор Круглов називає зміну процесу відбору підручників для українських шкіл. Довгий час нові видання обирали спеціальні державні комісії, проте з 2015 року конкурсний відбір проводиться за участі самих вчителів. Саме вони через голосування обирають підручники, за якими навчатимуть своїх учнів. «Ранок» був серед ініціаторів цієї зміни.
«За часів колишнього міністра освіти Табачника жоден підручник нашого видавництва не пройшов конкурсного відбору, хоча багато вчителів хотіли обрати видання “Ранку”. Спільними зусиллями ми таки домоглися, щоб конкурсний відбір проходив через голосування вчителів. Тільки так процес вибору може бути прозорим і справедливим», — зауважує Віктор Круглов.
«Ранок» також став першим видавництвом, яке почало створювати електронні підручники. У 2015 році команда запустила платформу «Інтерактивне навчання», яку через шість років замінив сервіс «іЗЗі». На цьому сайті вчителі та учні можуть знайти не лише безплатні підручники, а й інтерактивні додатки до них: презентації, відео за кожною темою, методичні розробки, готові тести та завдання з автоматичною оцінкою роботи.

За словами гендиректора видавництва, запустити платформу вдалося вчасно: уже за кілька місяців почалася повномасштабна війна, і саме «іЗЗі» допомогло багатьом педагогам відновити навчальний процес навіть у віддаленому форматі.
Унікальною розробкою також стала Академія «Ранок» — онлайн-школа для педагогів. Її створювали з метою допомогти освітянам покращувати свої знання та підвищувати кваліфікацію. На платформі є понад 600 курсів і вебінарів від найкращих експертів освітньої галузі. Студентами Академії стали вже понад 38 000 учителів з усієї країни.
Сьогодні у видавництва «Ранок» є і власна приватна школа з однойменною назвою. Нині на базі школи також діють курси для абітурієнтів і дитячий садок.
У 2024 році видавництво заснувало премію вчителів «Ранкові зорі». Видавець розповідає, що так команда хотіла підтримати й відзначити тих вчителів, які навіть в умовах війни робить великий внесок для навчання нового покоління українців.
Видавництву «Ранок» вдалося вийти і на міжнародний рівень. У 2016 році видавництво стало єдиним українським представником у Європейській асоціації освітніх видавництв (EEPG), а нещодавно почало співпрацю з легендарним Oxford University Press. У межах цієї колаборації створили адаптовану для українських шкіл версію підручника Project Explore.
Ще одним визнанням стала перемога на престижній європейській премії BELMA (Best European Learning Materials Awards) у 2024 році. Підручник із німецької мови для 2 класу авторства Світлани Сотникової та Ганни Гоголєвої здобув золоту відзнаку — першу для України за всю історію незалежності.
«Цю нагороду можна прирівняти до “Оскара”, настільки вона важлива й престижна. Ще більш особливою її робить те, що йшли ми до неї кілька років. Ми чимало разів подавалися на BELMA, але жодного разу не приходили до фіналу. Це спонукало нас змінювати наші підручники до європейський стандартів, і так ми здобули наше золото. Ще один доказ того, що неможливого не існує», — розповідає Віктор Круглов.
Вікторія Лисенко
“Після ночі завжди настає ранок”: історія працівника видавництва, який пішов на фронт
Видавництво «Ранок» — це не лише книжки для дітей і дорослих, не лише підручники й освітні проєкти. Це насамперед люди. Спільнота, яка десятиліттями створює змістовний, якісний український продукт. Тут народжувалися ідеї, зростали професіонали, втілювалися сміливі рішення й велася важлива робота щодня.
28 травня «Ранку» виповнюється 28 років. Несумнівно, цього дня згадують книжки, здобутки, великі проєкти й перемоги. Але ще більше хочеться згадати людей, які творили цю історію. Дехто з них нині — у лавах Збройних сил України. Ще вчора вони працювали в редакціях, офісах, на складах чи в серверних, а сьогодні — захищають країну на передовій.
Ми поспілкувалися з одним із таких колишніх колег — Дмитром Корпалом, системним аналітиком, який із 2007 до 2022 року працював у компанії, створюючи ключові ІТ-рішення для логістичних процесів «Ранку». Тепер він — військовослужбовець, який уже четвертий рік боронить Україну.

— Дмитре, з чого почалася ваша історія в «Ранку»?
— Я прийшов у компанію в 2007 році, починав вантажником на складі «Харків книги», де спочатку були відділи дитячої та навчальної літератури. Побачив, що можна вдосконалити певні процеси — і згодом реалізував це вже на АЛЦ. За всі роки роботи в компанії було чимало зусиль, творчості, кар’єрного росту, перемог і невдач, знайомств, дружби. Навіть свою дружину я зустрів саме в «Ранку». Тож для мене ця компанія — ціле життя: насичене, яскраве, цікаве.
— Чим саме ви займалися в компанії останні роки перед повномасштабним вторгненням?
— Я був системним аналітиком, керував командою розробників. Ми створювали та підтримували з 2011 до 2022 року системи WMS, TMS на базі Oracle для АЛЦ і не тільки. Багато працювали з інтеграціями — «Нова пошта», інтернет-магазини, 1С тощо.
— Сьогодні ви на зовсім іншому фронті. Як почалася ваша військова історія?
— Служба триває вже четвертий рік. Починав як стрілець у 127-й окремій бригаді територіальної оборони. Потім був досвід у піхоті, у військовій розвідці, у підрозділах ударних БпАКів. Зараз служу в іншій бригаді. Продовжую робити все можливе, щоб знищувати окупантів і звільняти нашу землю.
— Що згадується в першу чергу, коли думаєте про «Ранок»?
— Це було важко, але до біса цікаво і драйвово. Класні ІТ-проєкти, в яких було видно, як твоя робота змінює світ. Гарний, професійний, веселий колектив, душевні зустрічі, вечірки, розмови. Робота справді надихала.
— Які книжки «Ранку» залишилися з вами? Можливо, щось важливе для вас як батька?
— Особливими для мене були дитячі книжки видавництва. Вони були поруч із моїми донькою та сином у найтепліші моменти дитинства — художні книжки, розмальовки. Удома й досі можна знайти камінці з «Банди піратів» у будь-якому кутку.
— Чи є час на читання зараз? І що саме ви читаєте?
— Наразі я більше читаю технічну документацію: вивчаю техніку, зброю, військові системи керування. Для мене читання — це насамперед інструмент. Знання на війні — це можливість вижити, допомогти побратимам, здолати ворога.
— Якими були ваші колеги в «Ранку»? Що найбільше цінували в людях поруч?
— Цінував, і досі ціную, дружність, здатність допомогти у складні часи. І це не лише слова — це реальні речі, які допомагали й допомагають мені та іншим військовим уже багато років. Щиро вдячний усім, хто був причетний до зборів — кожна річ насправді важлива й корисна.
— Чи залишилося щось із «ранківського» духу у вас зараз, на війні?
— Так, це моральна стійкість. Вміння не здаватися й шукати рішення, навіть коли здається, що все складно.
— Якби мали змогу звернутися до всіх, хто зараз працює у видавництві «Ранок», що б сказали?
— У цей непростий час, коли ворог намагається знищити нашу державу, хочу нагадати: ваша робота дуже важлива. Видавництво підтримує культуру, світогляд, ту частину нашого світу, де житимуть наші діти. Тож від кожного з вас залежить не менш важлива боротьба в тилу — за суспільство, за патріотизм, за освіту. І як би не було важко, пам’ятайте: після ночі завжди настає ранок. Все буде Україна.
— Якщо уявити, що ви пишете книжку для «Ранку» — про що вона була б?
— Про життя. Вважаю, це були б мемуари. Коли подій вистачає на кілька сюжетів — не обов’язково вигадувати.
— І насамкінець — які побажання у вас до 28-річчя видавництва?
— Бажаю усім міцного здоров’я, любові та злагоди в родинах. Щоб серце було спокійним, а над головою — мирне небо. А компанії — амбіційних цілей, фінансової стабільності, витримки в турбулентні часи й командного добробуту. Ви робите велику справу.
Спілкувалася Вікторія Лисенко